Formule 1

Charles Leclerc verwacht moeilijkheden voor Ferrari: "We gaan de prijs betalen"

Uitgegeven door Celine Boerboom • 27 juni 2026 07:02

Charles Leclerc verwacht dat Ferrari het tijdens de Grand Prix van Oostenrijk moeilijker gaat krijgen dan tijdens het succesvolle weekend in Barcelona. Volgens de Monegask beschikt Mercedes momenteel nog altijd over de sterkste krachtbron, waardoor Ferrari op de lange rechte stukken van de Red Bull Ring mogelijk terrein zal verliezen.

charles leclerc

Ferrari maakte in Spanje een einde aan de zegereeks van Mercedes dankzij de eerste overwinning van Lewis Hamilton voor de Italiaanse renstal. Die opleving kwam nadat Ferrari een omvangrijk upgradepakket introduceerde, waarmee het team een duidelijke stap vooruit zette.

Toch tempert Leclerc de verwachtingen voor het raceweekend in Oostenrijk. Volgens de Ferrari-coureur past het karakter van de Red Bull Ring beter bij de sterke punten van Mercedes. "Als we kijken naar de pure competitiviteit, denk ik nog steeds dat Mercedes de snelste auto heeft", vertelde Leclerc. Wel ziet de Monegask ook kansen voor Ferrari, vooral op het gebied van bandenmanagement. "Met de hoge temperaturen waren we tijdens de race in Barcelona juist erg sterk op de banden. Ik hoop dat we die kracht dit weekend kunnen behouden."

Tegelijkertijd verwacht Leclerc dat Ferrari op een ander vlak juist zal moeten inleveren. "We hebben hier langere rechte stukken en op dit moment is de Mercedes-motor simpelweg beter. Ik verwacht dat we daar iets meer de prijs voor gaan betalen. Daarom blijft Mercedes voor ons de referentie." Ferrari brengt dit weekend overigens zelf ook een motorupdate mee naar Oostenrijk als onderdeel van het nieuwe ontwikkelingsprogramma van de FIA.

Leclerc zelf wacht ondertussen nog altijd op zijn eerste overwinning sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2024. Toch voelt de Ferrari-coureur geen extra druk om snel weer te winnen. "Het feit dat we al een tijd niet hebben gewonnen, zorgt niet voor extra druk of iets dergelijks." Wel gaf de 28-jarige toe dat de overwinning van teamgenoot Hamilton hem extra motiveert. "Natuurlijk zorgt het zien winnen van Lewis ervoor dat ik zelf ook weer die overwinning wil proeven. Maar de afgelopen jaren hadden we simpelweg niet de auto om daarvoor te vechten."

Volgens Leclerc begint Ferrari nu echter weer terug te keren naar het niveau waarop overwinningen mogelijk zijn. "Nu voelt het alsof we weer op weg zijn naar een ritme waarin we races kunnen winnen. Het is mijn taak om vooraan mee te vechten, net zoals Lewis dat in Barcelona heeft gedaan."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS