In de bres springen voor Oscar Piastri na groeiende kritiek
Uitgegeven door Celine Boerboom • 26 juni 2026 14:27
Damon Hill is het niet eens met de kritiek die Oscar Piastri de laatste tijd krijgt. Volgens de wereldkampioen van 1996 is de Australiër nog altijd een van de absolute toppers in de Formule 1 en is er geen reden om te twijfelen aan zijn kwaliteiten.

Na de Grand Prix van Spanje klonk er stevige kritiek op Piastri. Nico Rosberg stelde dat de McLaren-coureur "een flinke stap terug heeft gezet" ten opzichte van vorig seizoen, terwijl Jacques Villeneuve zelfs opmerkte dat "niemand het nog over hem heeft" na zijn moeizame seizoensstart.
Hill kan zich daar echter niet in vinden. "Nou, wat weten Jacques en Nico er eigenlijk van?", zegt Hill met een knipoog. "Het is hun taak om controversiële dingen te zeggen, denk ik." Toch erkent de Brit dat er een kern van waarheid in de opmerkingen zit. Volgens hem heeft Piastri nog altijd last van de teleurstelling van vorig seizoen, toen hij in de slotfase van het kampioenschap de wereldtitel aan teamgenoot Lando Norris moest laten. "Ik denk dat het voor Oscar behoorlijk zwaar is geweest om te verwerken wat er vorig jaar is gebeurd. Hij had een kans op de titel, maar Norris vocht zich ongelooflijk sterk terug."
Daar komt volgens Hill bij dat McLaren dit seizoen voorlopig niet lijkt mee te doen om het kampioenschap. "Nu lijkt het erop dat geen van beide McLaren-coureurs echt kans maakt op de titel. Dat speelt mentaal natuurlijk ook mee. Hij heeft misschien nog wat last van wat er vorig jaar is gebeurd en wordt nu geconfronteerd met de realiteit van dit seizoen."
Toch twijfelt Hill er geen moment aan dat Piastri zich zal herpakken. "Maar hij is een vechter. Hij is een winnaar. Dat hebben we al gezien. Hij is een geweldige coureur. Met wat hard werken en wat steun van zijn landgenoten komt hij terug. Dus blijf vooral achter hem staan."
Naast zijn visie op Piastri sprak Hill ook over het huidige Formule 1-seizoen. Hij is onder de indruk van de opmars van Kimi Antonelli en is blij dat Lewis Hamilton zich na een moeilijk 2025 weer heeft teruggevochten aan de top. "Ik vind het geweldig. Het is een fantastisch verhaal. Kimi Antonelli heeft zich echt laten zien en Lewis Hamilton heeft zijn inspiratie weer teruggevonden. Dat is mooi om te zien."
Volgens Hill heeft Hamilton dankzij de recente progressie van Ferrari zelfs weer zicht op een recordbrekende achtste wereldtitel. "Er is nog ontzettend veel ontwikkeling mogelijk onder deze nieuwe reglementen. Teams kunnen nog grote stappen zetten. Het seizoen is nog lang, maar op dit moment zou ik zeggen dat Ferrari zeker een kans heeft. Als Mercedes nog meer pech krijgt, kan het gat heel snel kleiner worden."




