Formule 1

George Russell jubelt na controversiële pole position: “Kwam er met tweeënhalve tiende voorsprong uit”

Uitgegeven door Frank Korsel • 27 juni 2026 15:34

George Russell kwam tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk als een duveltje uit een doosje. In Q2 moest hij er nog aan trekken om door te stromen naar Q3, en in het laatste deel van de kwalificatie sloop hij onopgemerkt naar een controversiële pole position in Spielberg.

George Russell kwalificatie Oostenrijk

Op vrijdag was het teamgenoot Kimi Antonelli die de klok sloeg op de Red Bull Ring, maar na een nachtje slapen liet Russell het niet over zijn kant gaan. In de derde training noteerde hij de snelste tijd, een prestatie die hij in de kwalificatie wilde herhalen.

In Q2 stond hij na de eerste run nog allerlaatste. Het werd spannend of hij wel door kon stromen naar Q3, maar uiteindelijk klaarde de Brit het kunstje.

In Q3 waren de ogen gericht op Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton die de voorlopige eerste startrij in hun bezit hadden. Bij Ferrari barstte het feest pas echt uit toen Max Verstappen grip verloor en in de negende bocht van het korte circuit van het circuit aftuimelde en hard in de bandenstapel eindigde.

De eerste startrij was in de kannen en kruiken. Totdat er een 1:06.113 op de tijdenlijsten verscheen. Russell ging flink van zijn gas op de plek waar Verstappen van de baan afschoof en was alsnog ruim twee tienden sneller. "Ik voel me geweldig. Het was een fantastische ronde", jubelt Russell. "Alles voelde goed aan en ik ben erg trots op het werk dat we allemaal hebben verricht."

In eerste instantie was het de grote vraag of Russell genoeg van zijn gas af was gegaan op de plek van het ongeluk. "Ik zag het geel, ik reed met een flinke voorsprong de bocht in. Ik ging met vijf tienden van een seconde voorsprong in en kwam er met tweeënhalve tiende van een seconde voorsprong uit."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS